It looks like you're using an outdated browser. Using an outdated browser makes your computer unsafe, and websites may be difficult to read or navigate. Update your browser to fix these problems.
Wat werkt er binnen sales en wat niet?
Hoe zorg je ervoor dat je moeite loont en je deals sluit? Greystone helpt je graag op weg naar nieuwe deals met deze 5 sales tips & tricks.
1. Listen
Als je prospect voor 80% van de tijd praat en jij voor 20% aan het woord bent, dan ben je goed bezig. Zorg ervoor dat je vraagtechnieken op punt staan en stel vooral open vragen. Laat de klant aan het woord en ga opzoek naar zijn of haar probleem. Hierover meer bij puntje 2.
2. Solve a problem
Problemen zijn er om op te lossen, toch? Met deze mentaliteit sta je sterk in je schoenen binnen sales. We schetsen even kort de situatie:
- Het probleem? Sommige mensen beseffen niet goed wat hun probleem is.
- De oplossing? Je past tip 1 goed toe. Achteraf laat je hen beseffen wat het probleem is. Natuurlijk met de perfecte oplossing erbij. Maak duidelijk wat je product of dienst oplevert voor de klant. Deal closed.
3. Be a trusted advisor
Dit is het tegenovergestelde van een gladde verkoper. De term zegt het zelf:
- Trusted: je kan deze persoon volledig vertrouwen
- Advisor: deze persoon geeft advies (dat je ook echt nodig hebt)
Je bent nog steeds met mensen bezig, waarbij je het vertrouwen moet winnen. Het advies dat je geeft, is om de prospect er beter uit te laten komen. Zie jezelf als een goede vriend van de prospect. Want wat doet een goede vriend? Die luistert naar je probleem en geeft je goede raad. That’s what friends are for!
4. Use emotion
Verkopen is niet business to business. Het is human to human. Je verkoopt niet aan een bedrijf, je verkoopt aan mensen van vlees en bloed. Daarom is het belangrijk om potentiële klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Onze emotie bepaalt voor 84% onze beslissingen. Een manier om emoties in te schatten is door ze onder te verdelen in verschillende soorten kleuren. Hier kan je gebruik van maken om zo op de juiste manier met je klant om te gaan.
5. Sell value
It’s all about the money. Of toch niet? Het is veel belangrijker om in te spelen op waarde. Zoek uit welke waarde jij kan bieden voor een klant. Heb je écht iets uniek te bieden? Gebruik dat! Dit is je unique selling point. Door dit in de kijker te zetten, heb je pas echt een straf aanbod.