Do’s
- Sociale media zijn de manier om bedrijven te volgen die je interessant vindt. Door bedrijven te volgen en je engagement naar hen te tonen, zet je jezelf in the picture. Daarnaast ben jij als eerste op de hoogte van nieuwe jobs.
- Bouw een breed sociaal netwerk uit. Je hoeft absoluut niet ad random te connecteren met mensen, maar vrienden, kennissen, familie, (ex-)collega’s, (ex-)studiegenoten mogen zeker tot je connecties behoren. Je vrienden kunnen je bovendien introduceren aan hun contacten en zo gaat de bal al snel aan het rollen.
- Via een statusupdate op sociale media kan je laten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe job. Als je netwerk vervolgens breed genoeg is, heb je meer kans dat een invloedrijk persoon binnen een bepaald bedrijf je post oppikt en je aan een opportuniteit kan helpen.
- Je kan het heft ook in eigen handen nemen en sociale media gebruiken als zoekmachine voor jobs. Op Facebook doe je dat door je aan te sluiten bij bepaalde groepen in je sector of bij groepen die bestaan om vacatures te delen met anderen. Op Twitter kan je zoeken op de hashtag ‘vacature’, waarna je terechtkomt bij trending openstaande vacatures. LinkedIn is een netwerk specifiek gericht op professionals. Zo is er een pagina volledig besteed aan het vinden van jobs.
💡 Activeer een job alert bij de gewenste bedrijven.
Dont’s
- Plaats geen foto’s of statusupdates op sociale media waar je achteraf spijt van krijgt. Graaf daarnaast eens diep in je tijdlijn terug. Wat je 10 jaar geleden hebt gepost, weet je nu waarschijnlijk niet meer, maar is potentieel nog terug te vinden op je sociale media. Het laatste wat je wil is hierdoor een slechte indruk nalaten. Tip: googel jezelf. Zo zie je onmiddellijk wat er allemaal te vinden is er over jou op het wereldwijde web.
- Ondanks dat een breed netwerk op sociale media je jobs kan opleveren, is het niet aan te raden om zomaar met iedereen te connecteren. Stuur dus geen verzoeken uit naar het ganse personeelsbestand van een bedrijf waarin je interesse hebt. Dat komt enorm pusherig over. Met deze connecties wacht je liever tot je er effectief een job beethebt.
- Doe jezelf niet anders voor dan je bent. Zorg ervoor dat je werkervaring op je CV hetzelfde is als op je LinkedIn-profiel. Het is niet de bedoeling dat de informatie die jij op je CV zet, tegenstrijdig is met wat elders online over jou te vinden is. Het schaadt je geloofwaardigheid en de kans is groot dat het bedrijf om deze reden geen contact met je zal opnemen.
- Vermijd spelfouten. Ben je niet goed in spelling? Raadpleeg Google als je twijfelt. Er is niets erger dan een LinkedIn-profiel of CV vol spelfouten. Begrijp het niet verkeerd: missen is menselijk. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar probeer er toch aandachtig voor te zijn. Je waarde op de arbeidsmarkt zal er ongetwijfeld door stijgen.
Ondanks dat je sociale media piekfijn in orde is, toch nog steeds je droomjob niet gevonden? Contacteer ons vrijblijvend indien je interesse hebt om te werken binnen sales.