1. Empathisch
Staat je empathisch vermogen op punt? Top! Bij sales is het menselijke aspect belangrijk bij het opbouwen van een vertrouwensband. Een sterk inlevingsvermogen zorgt ervoor dat je aanvoelt wat de behoeftes van de klant zijn. Je kan je oprecht verplaatsen in zijn of haar situatie en samen het probleem oplossen.
2. Stressbestendig
Stress binnen sales, het is onvermijdelijk. Toch is het als manager belangrijk dat je hiermee om kan gaan. Als je team in een stressvolle situatie zit, hebben ze nood aan een rationele leider die de beslissingen maakt. Je doet dit niet als een kip zonder kop.
3. Kennis van de ins en outs
Je kent je product of dienst als je broekzak. Op elke vraag hierover weet jij het ideale antwoord en zet je elke twijfel buitenspel.
4. Doelgericht
Als manager stel je doelen op voor je team en zorg je ervoor dat ze resultaten boeken. Met een halve ‘ja’ ben je allesbehalve tevreden. Je zorgt ervoor dat deals worden gesloten. Stel samen uitdagende en realistische verkoopdoelen op.
5. Motivator
Ook jij zorgt mee voor de teamspirit. Als salespersoon zal je veel tijd op het werk spenderen. Dan maak je er maar beter een leuke tijd van, toch? Keep up the good vibes!
6. Communicatiekrak
Een vlotte babbel helpt altijd. Zo vind je makkelijk aanknopingspunten om een fijn gesprek te starten. Je weet dat je niet meteen alle business op tafel moet gooien. Dat is geen vlotte binnenkomer. Bij een goede communicatie draait het om goed praten, maar natuurlijk ook om goed luisteren.