Van zodra je als recruiter een match vindt tussen klant en kandidaat, start de procesopvolging. Tijdens de procesopvolging ga je over tot het voorbereiden van het interview, wat uiteindelijk zal leiden tot de opvolging van de opstart van een kandidaat. De recruitment cycle fungeert hier dus als input voor de output in procesopvolging. Als je geen nieuwe kandidaten en klanten zoekt en bijgevolg dus geen match kunt maken, zal je niet tot de procesopvolging komen.
Het basisprincipe is eigenlijk heel simpel: nieuwe kandidaten genereren nieuwe jobs en nieuwe jobs genereren nieuwe kandidaten. Als recruiter is de recruitment cycle een belangrijk begrip dat je goed onder de knie moet hebben alvorens je start met rekruteren. Hieronder leggen we elke stap uit.
1. Candidate sourcing
Bij candidate sourcing ga je alle mogelijke manieren gebruiken om proactief kandidaten te genereren. Dit kan gaan van een vacature uitsturen en een berichtje sturen op LinkedIn tot headhunten en cold callen. Van zodra je kandidaten aan de lijn hebt, ga je ze dieper kwalificeren.
- Is de kandidaat op zoek naar een nieuwe uitdaging?
- Waarom is de kandidaat op zoek naar een nieuwe uitdaging?
- Wat doet de kandidaat nu?
- Naar wat is de kandidaat op zoek?
Wanneer je ongeveer een uur met de kandidaat hebt gesproken en je bent alle details uit zijn professioneel leven te weten gekomen, kan je zien of jij de juiste match kan vinden, start je een samenwerking op met deze kandidaat en ga je over op working on a candidate.
2. Working on a candidate
Wanneer je hebt besloten actief samen te werken met de kandidaat ga je zo veel mogelijk interviews genereren die matchen met de kandidaat zijn wensen. Matchen is hierbij een enorm belangrijk woord. Je wilt gesprekken genereren bij bedrijven waar de kandidaat ook echt verbetering in kan vinden. Wanneer je in het wilde weg interviews inboekt bij bedrijven gaat je geloofwaardigheid sterk dalen. Tijdens working on a candidate doorloop je verschillende stappen waarbij je alle mogelijke manieren benut om de kandidaat bij bedrijven voor te stellen. Dit gaat van het mailen naar bedrijven met een voorstelling van de kandidaat tot deze bedrijven allemaal nabellen om feedback te verkrijgen.
3. Business development
Business development start bij working on a candidate, maar is niet gelimiteerd tot working on a candidate. Het is gemakkelijker om bedrijven te benaderen met een goede kandidaat achter de hand, maar eveneens kan je zonder een specifieke kandidaat in het achterhoofd nieuwe bedrijven benaderen. Business development heeft als doel een breder netwerk van klanten genereren waarop je kandidaten mag uitsturen. Hierdoor heb je een uitgebreider aanbod voor de kandidaten waarop je werkt. Bij business development staat het kwalificeren van jobs en het leren kennen van nieuwe bedrijven centraal, met als hoofddoel een job vinden waarop je kan beginnen werken.
4. Working on a job
Als je tijdens business development een job hebt gevonden waarop je mag werken, ga je hiermee aan de slag om opnieuw kandidaten te zoeken. Hierdoor beland je opnieuw aan het begin van de cirkel. Working on a job omvat het uitschrijven van de vacature tot het nabellen van de kandidaten die interessant zijn voor de jobopportuniteit.
5. Procesopvolging
Procesopvolging kan plaatsvinden tijdens elke stap in de sourcing cycle. Wanneer je een job vindt die matcht bij de kandidaat ga je een kennismakend gesprek opstellen. Procesopvolging gebeurt in de volgende stappen: interviewvoorbereiding, interviewdebrief, offer, plaatsing, opvolging tijdens opzeg en opvolging tijdens opstart. Gedurende de volledige procesopvolging ga jij als recruiter de plaats innemen van adviseur, zowel voor de klant als voor de kandidaat.
💡 Een belangrijke tip die we nog graag meegeven: wees in alle stappen van de recruitment cycle zo transparant mogelijk. Als je kwaliteit laat primeren over kwantiteit, verdien je dit op het einde van de rit dubbel en dik terug aangezien zowel klanten als kandidaten steeds naar jou zullen terugkomen.