Candidates sourcing

Sourcing is het proactief zoeken naar en identificeren van kandidaten voor huidige en toekomstige vacatures bij je klanten, en dit met alle denkbare online en offline hulpmiddelen. Het doel van sourcing is relevante informatie van geschikte kandidaten verzamelen (naam, huidige werkgever, gsm-nummer, …) en actieve kandidaten vinden of passieve kandidaten overtuigen dat ze een stap vooruit kunnen in hun carrière!

Het doel van candidates sourcing is kort gezegd: kandidaten vinden binnen jouw niche waar je deals mee kan realiseren. 

Waarom candidates sourcing? 

Candidates sourcing zal ervoor zorgen dat je kandidaten vindt die actief of passief uitkijken naar een nieuwe uitdaging. Deze kandidaten heb je nodig om uiteindelijk plaatsingen te genereren bij klanten van een collega/manager of bij je eigen klanten. Zonder kandidaten kan je geen deals realiseren. Het is dus enorm belangrijk om altijd actieve en passieve kandidaten in je portefeuille te hebben, uiteraard zijn de actieve kandidaten het meest interessant omdat zij het snelst return on investment genereren. 

Het is niet alleen belangrijk om actieve kandidaten te hebben, maar ook om er voldoende te blijven vinden zodat je processen nooit stilvallen. In dit artikel helpen we je graag op weg om efficiënt aan candidates sourcing te doen. Word je hier goed in? Dan zal je veel sneller deals kunnen realiseren! 

Hoe begin je eraan?  

Het belangrijkste in candidates sourcing is dat jij de kandidaat kan aanspreken met een vacature of aanbod dat in het voordeel is van hem/haar. Voorbereiding is dus key. Zowel op vlak van telefonische prospectie of in het uitsturen van mails. Niets is vervelender dan een e-mail of verkoopstelefoontje waar jij op dat moment niets aan hebt. Wanneer je op een specifieke vacature werkt, weet je welke kandidatenpool je moet aanspreken. Door te luisteren naar je klant weet je welke kandidaten je wel kan aanspreken en welke niet. Bij het aanspreken van kandidaten die passen bij je vacature ga je van in het begin de kandidaat kunnen triggeren met een aanbod.  

Naast voorbereiding is ook volume key. Plan voor je begint te bellen een duidelijke tijdsperiode waarin je enkel focust op candidates sourcing, niet op administratieve taken of andere zaken. Gedurende deze tijdsperiode neem je de lijst van kandidaten die je wilt bellen en ga je jezelf focussen.  


Bovendien zijn er verschillende manieren waarop je kandidaten kan vinden: 

  • Vacature uitsturen: door gericht vacatures uit te sturen naar relevante kandidaten, trek je het juiste publiek aan.  
  • Cold calling: door koude telefonische prospectie, ga je op korte tijd veel mensen kunnen spreken die mogelijks in aanmerking komen voor je vacature. 
  • LinkedIn connecties: via LinkedIn kan je met een groot aantal mensen in de sector connecteren en hen een aanspreken om je netwerk uit te breiden. 
  • Referenties vragen aan kandidaten die je spreekt: een andere efficiënte manier om aan relevante kandidaten te geraken is via de mensen wiens nummer je al hebt, zij hebben ongetwijfeld meerdere connecties in de sector waar je werkt door studies of (ex)collega’s. 

Ben je geboeid door rekrutering en zie je jezelf wel in de sector werken? Wij zijn altijd op zoek naar recruitment consultants. Solliciteren kan op onze vacaturepagina! 

Blijf up-to-date van jouw sector. En versterk je carrière met nieuwe inzichten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en word lid van onze community. Ontvang gratis tips voor je carrière en vacatures op maat van jouw zoekopdracht. Als member geniet je bovendien van heel wat voordelen zoals exclusieve eventuitnodigingen.

    Ik ben geïnteresseerd in

    Je kan ons privacybeleid hier lezen.