Blog

5 misverstanden over sales

Dat je moet presteren binnen sales, dat is allesbehalve een misverstand. Hoe meer deals je sluit, hoe beter je verdient. Logisch. Dit vormt de ideale omgeving om je productiviteit de hoogte in te laten vliegen. Toch zijn er enkele misverstanden over sales.

Greystone Recruitment

16 mrt 2021

Het is tijd om enkele van deze sales-misverstanden te ontkrachten.

Misverstand 1: Je valt mensen lastig

Eén van de grootste stereotypes in sales is de opdringerige verkoper. Laten we daar voorgoed komaf mee maken. Als salespersoon ben je er om mensen hun probleem op te lossen. Soms zelfs een probleem waar mensen zich niet bewust van zijn. Wie val je daar nu mee lastig?

Misverstand  2: Let the leads go

Neemt je lead de telefoon weeral niet op? Call again. Sterke verkoper en doorzettingsvermogen gaan hand in hand. Net zoals die telefoon mooi in je hand gaat. Geef niet te snel op wanneer je een potentiële klant belt.

Misverstand 3: Hoe meer je belt, hoe productiever je bent

Zonder te bellen, geraak je nergens. Toch is het kort door de bocht om te zeggen dat veel bellen gelijk staat aan een hoge productiviteit. De kwaliteit is veel belangrijker dan de kwantiteit. Een verkoper doet beter extra onderzoek om kwalitatieve gesprekken te kunnen voeren. Maar versta ons natuurlijk niet verkeerd, al doende leer je. Pak die telefoon dus toch maar op. Call away!

De ideale tool hierbij is een CRM. Hiermee krijgt de verkoper alle relevante informatie voor zich. Met een sterke database weet je als verkoper snel wie je moet bellen.

Misverstand 4: Administratie is part of the job

Bergen papier die op je bureau liggen te wachten… Daar krijg je toch kippenvel van? We hebben goed nieuws! Dat is allemaal verleden tijd. Ook hier staat een CRM weer klaar als een rots in de branding. Met de juiste salestools en slim gebruik van data zijn al die ‘paperassen’ verleden tijd.

Misverstand 5 : Een goede verkoper praat je onder tafel

Dat is de omgekeerde wereld. Een verkoper die je onder tafel praat, die verkoopt net niets. Je moet luisteren naar je potentiële klant. Op deze manier leer je de noden kennen en kan je hier op inspelen. Als trusted advisor zorg je daarna voor advies op maat. Wat zo’n trusted advisor juist is, dat lees je hier.